Thursday 23 July 2009

DVD-Box anmeldelse: Life on Land

David Attenborough er den direkte årsag til at tusinder har siddet klinet til skærmen. Det er i sig selv ikke nogen stor præstation. Det imponerende er, at det har været dokumentarudsendelser.

Sammen med BBC har han været bagmanden bag utallige smukke, interessante og meget medrivende udsendelser om naturen på vor jord.

Det er ikke ufortjent, at han er blevet adlet i England, og når man ser ham i dag, er det ganske vist tydeligt, at han er en gammel mand, men hans stolthed er helt intakt. Han fremstår som person akkurat som for 25 år siden.

Den fine titel til trods, har han altid formået at fremstå entusiatisk og engageret i samtlige udsendelser. Men han er altid jordnær og ligefrem. Selv om hans sprog er meget korrekt og nærmest et skoleeksempel på engelsk, er han altid dus med seeren.

Efterhånden er det blevet til rigtig mange dokumentarudsendelser, og til jul fik jeg et DVD box-sæt med nogle af de bedste. Sættet hedder “Life on Land” og er en nyde æske med hele 15 DVDer og en bog med alle de engelske og latinske navne på de dyr sættet omhandler. Så kan man slå et dyr op og se på hviken DVD, hvilket afsnit og hvilket kapital sekvensen om netop det dyr er. Smart nok.

Sættet indeholder bl.a. “The Private Life of Plants, The Life of Birds, Life of Mammals, Life of Insects, Life in Cold Blood, etc. og fælles for alle er, at det er billeder i høj kvalitet og altid interessant og medrivende.

Jeg valgte at se hele box-sættet fra ende til anden.

Når man som jeg elsker dokumentarudsendelser, er det en stor fornøjelse at sluge hvert sekund af dokumentar i den her kvalitet. I flere uger var Attenborough min faste godnathistoriefortæller. Jeg sagde et afsnit af serien på og lagde mig på sofaen. Det var aflsappende som bare pokker. Smukke billeder og interessante emner. Manden er og bliver genial.

Vi snakker over 36 timers dokumentar, og ikke et eneste sekund kedede jeg mig. Det var helt trist, da sidste afsnit var slut!

Boxsættet er desværre kun med engelske undertekster, hvilket dog ikke gjorde noget, da mit engelske er helt fint. Om det overhovedet udgives med danske undertekster, det skal jeg ikke kunne afgøre, men hvis du kan læse og forstå engelsk – og kan lide dokumentar om naturen – så er det her noget af det ultimative der findes.

Prisen er i den pæne ene og nærmer sig de 1.000 kroner, men helt ærligt – for 36 timer? Det er 27 kroner i timen, eller ca. en 50er per 2 timer, en tid der ca. svarer til en spillefilmslængde. Jeg tror de fleste gerne ofrer en 50er på en god film, så det her er ikke dyrere.

Attenborough lever heldigvis endnu. I de senere år er han ganske vist begyndt at se lidt gammel ud. Men ånden er frisk som altid. Det er imponerende, ligesom dette boxsæt også er det.

Verden mister et stort menneske, den dag han dør.

Karakter: 9 ud af 10

-Jacob

No comments: