Sunday 19 April 2009

Filmanmeldelse: Crank: High Voltage

Crank: High Voltage I den første Crank film spillede Jason Statham Chev Chelios, en professionel lejemorder. der fik indsprøjtet et serum i kroppen der gjorde, at hvis hans puls kom under et vist niveau, ville han dø. Derfor var han nødt til at få pulsen i vejret hele tiden, altså “crank it up”. Det resulterede i, at han konstant søgte et totalt adrenalinrush, hvilket gav nogle meget underholdende scener i et højt tempo. Ikke nogen storfilm eller klassiker, men god og solid action.

Da jeg første gang så en teaser for Crank: High Voltage (herefter CHV), troede jeg ærlig talt det var en joke. Den så fuldstændig gakket ud. Men som tiden gik, fandt jeg så ud af, at det var vitterlig et reelt projekt. Og præmissen i filmen er stadig totalt overdrevent.

Bye-bye, heart! Chev røg ud af en helikopter i den første film, og man troede egentlig ikke han overlevede. Men det gjorde han, og nu har en kinesisk mafiaboss sakset ham og taget hans hjerte, som er erstattet af et kunstigt hjerte, som med jævne mellemrum har brug for strøm via et batteri. Chev vågner op på operationsbordet, netop som kirurger skal til at fjerne en anden ret så vital legemsdel (for en mand), men der sætter han alligevel grænsen og flygter.

Han konstaterer, at han kun overlever ved at få opladet batteriet med jævne mellemrum, hvilket giver udslag i nogle ganske opfindsomme måder at gøre det på. Som f.eks. at lade sig “taze” af politiet (stød fra strømpistol), eller at gnubbe sig op af andre personer (f.eks. en ældre dame). Straks sætter han afsted efter den person, som han mener render rundt med hans hjerte i en fryseboks, og intet skal stoppe ham.

Doc Miles Flere fra den første films persongalleri er med, bl.a. er Chevs kæreste Eve (spillet af Amy Smart) stadig med, og hende har han bl.a. en ret så grænseoverskridende sexscene på en travbane (bogstavelig talt) med. Doc Miles (Dwight Yoakam) er også meget igen, som en af Chevs få venner, som hjælper ham bag kulisserne.

Efren Ramirez var en af de skuespillere, der var med i den første film, som også er med i denne, men han spiller en anden karakter.

I det hele taget er skuespilbesætningen lidt spøjs og filmen har indtil flere optrædender af kendte navne (David Carradine, Ron Jeremy, Ed Powers etc.) fra både tv, film og porno. Man skal dog have rimeligt godt kendskab til amerikansk populærkultur, hvis man skal fange dem alle.

Bai Ling er ikke ligefrem storbarmet Filmen er som sagt spækket med action, men den er også smækfyldt med racistiske kommentarer, sjove one-liners, pænt grafisk vold og der bliver ikke lagt fingre imellem ret mange steder. Det er bestemt ikke en film for sippede individer, men hvis man kan lide sjov, fart over feltet, flot koreograferet vold og at få pulsen i vejret, så er der smæk for skillingen med CHV. Jeg kan nævne et haglgevær i et røvhul, grinding af et gelænder på sko, stød gennem tunge og genitialer, (førnævnte) sexscene på en travbane (mens løbet foregår), parodier på computerspil, japanske monsterfilm, ja man kunne næsten blive ved. Det er nærmest en endeløs strøm af bizarre indslag!

Trods at der ER megen underholdning i filmen, så formår den ikke at have helt samme gennemslagskraft som etteren. Den virker lidt for gakket til at have samme “kant”, hvilket i min bog gør den en anelse dårligere end “Crank”. Men det er fin sommerunderholdning.

Karakter: 7 ud af 10

Trailer for filmen: