Tuesday 7 April 2009

Filmanmeldelse: X-Men Origins: Wolverine

wolverine Lad mig med det samme slå fast: Jeg er ikke nogen fanatiker, når det kommer til Marvels univers. Jeg kender ikke alle karakterene, men jeg kender dog en del. Og jeg er en mand, der stadig har en knægt indeni, så jeg synes også superhelte er seje. Når det så er sagt, kan jeg tilføje, at jeg syntes ret godt om de tidligere X-Men film, så mine forhåbninger til denne, var i den pæne ende. Men er det muligt at lave endnu en god X-Men film?

Filmen handler primært om Logan (Wolverine), som igen spilles af den fantastiske Hugh Jackman. Ja, jeg synes ærlig talt han er en skide god skuespiller og så er han sgu også en flot mand. Jackman ER simpelthen Wolverine, ingen tvivl om det.

De engelskkyndige har måske spillet “origins”-delen af titlen, men til dem der ikke lige ved hvad det betyder, kan jeg fortælle at det betyder, at vi denne gang skal have Wolverines baggrundshistorie. Med andre ord, ikke en fortsættelse af de tidligere X-Men film, men en film der foregår FORUD for de andre.

wolverineyoung Vi stifter bekendtskab med Logan som dreng, hvor han ved en grusom oplevelse finder ud af, at han ikke er som andre, samt at hans bedste ven også er hans bror.

Broren hedder Victor, og han er også mutant. Hans egenskab er også nærmest usårlighed samt hans kløer og evne til at løbe/springe som en sabelkat – deraf hans tilnavn Sabretooth. Han spilles af den karakterfulde (både af navn og udseende) Liev Schreiber, og han gør det også rigtig godt.

wolverineandsabretoothDe to brødre finder som sagt ud af, af de skiller sig ud fra alle andre, og det ender med at være dem mod resten af verden. De kæmper i den amerikanske borgerkrig, 1. og 2. verdenskrig, samt Vietnamkrigen. Det er i sidstnævnte, at de går over stregen, og dømmes foran en krigsdomstol til døden. Men regeringen har andre planer.

Det ender med at de kommer i et hemmeligt team af mutanter, som regeringen bruger til specielle situationer. Men en dag bliver al volden for meget for Logan, og han vælger at gå. Desværre kan man ikke bare sådan forlade den “branche”.

Logan får skabt en tilværelse som skovhugger, komplet med en smuk kone, der kender til hans skyggesider, men accepterer ham alligevel. Den idyl afbrydes dog, da hans bror Victor kommer tilbage efter ham…

Mere vil jeg ikke afsløre af plottet i filmen, for selv om plottet ikke byder på mange overraskelser eller er nyskabende, så er det ganske medrivende og okay skruet sammen. Filmen har tonsvis af actionscener, der alle er meget flotte. Produktionsværdien er i top og selv om jeg har hørt kritik overfor filmens “ægthed” mod tegneserieforlægget, ja så vil jeg sige, at jeg et eller andet sted er fløjtende ligeglad, for jeg var underholdt til punkt og prikke. Det her er en hamrende god actionfilm. Den er flot, skuespillerne gør det glimrende, man keder sig på intet tidspunkt og slutningen passer ganske udmærket til de forrige film (senere, rent kronologisk).

Det er forresten ikke kun Sabretooths og Wolverines fortid vi stifter bekendtskab med, der er et par overraskelser undervejs.

Alt i alt en brandgod actionfilm, som endnu engang sætter et stort, fedt lighedstegn mellem X-Men og action.

Karakter: 8 ud af 10

Trailer:

-Jacob

No comments: