Tuesday 7 April 2009

Filmanmeldelse: Fast and Furious

fastandfurious Suppeopkog på gamle, suttede ben. Det er vel nærmest sådan man kan beskrive Fast and Furious. Vi er nu ved den fjerde film i den serie, og ganske vist er Vin Diesel og Paul Walker tilbage i rollerne, efter at serien tog en afstikker til østen med The Fast and the Furious: Tokyo Drift.

Men ikke nok med at man har fået det gamle ensemble tilbage, man har sørme også fået den samme, efterhånden ret fortærskede handling tilbage. Oh yeah. Vi snakker Vin Diesel som superchaufføren, der er lige akkurat så meget bad guy som man kan være, og stadig bevare sin charme og være næsten indenfor lovens rammer. Og Paul Walker er betjenten, der færdes lidt for godt i de kriminelles kreds. Og sørme, om ikke det IGEN er noget med at de sammen skal bekæmpe onde, onde forbrydere. Ikke blot forbrydere der snyder og svindler, men som virkelig er gennemsyret onde og svinske. Halleluhja!

Som sædvanlig er der masser af stylede biler, nitroindsprøjtninger og totalt overdrevne gadgets og himstregimser. Vi snakker om dimseoverload der nærmest overgår en James Bond film. Men det er skam flot lavet. Musikken er også den samme efterhånden trættende blanding af rap-numre. Når man tænker på, at det er nummer 4 i en efterhånden lidt trættende serie, så er produktionsværdien forbavsende høj, så kudos til instruktøren Justin Lin for det. Han stod forresten også bag Tokyo Drift. Og indrømmet: Startsekvensen er faktisk rimelig fed.

fastandfuriousstart Selv om Vin Diesel er Dominic Toretto (om end slet ikke i samme grad som han ER Richard B. Riddick), så hjælper det ikke filmen meget. Vinny-dreng, vi vil hellere have en Riddick-film mere, tak.

Men hvis man er til hjernedød action, som man slet ikke lever sig ind i, samt flotte biler og vilde motorlyde, ja så vil man da sikkert blive underholdt/få en fed på af denne film.

Resten af os vil nok ønske vi havde brugt tiden lidt mere konstruktivt.

Tip: Dette er ikke en film man tager en date med ind og ser.