Sunday 7 June 2009

Mig og kontaktlinser

kontaktlinse I torsdags fik jeg så en prøvepakke med kontaktlinser. “Hvorfor det?”, spørger du måske, for hvis du kender mig, ved du at jeg har briller, som jeg stort set aldrig går med.

Well… netop derfor! Jeg går slet, slet ikke nok med dem. Måske fordi de irriterer mig en anelse på læseafstand. Og jeg ser det meste af verden på den måde, altså qua mit arbejde og fritid, hvor jeg arbejder med dokumenter og en skærm, og derfor læser en del. Når jeg så har brillerne på og de irriterer, har jeg det med at smide dem hurtigt.

Her vil den smarte måske sige, at det er enten blot min forfængelighed der byder mig at tage dem af, eller også skal jeg bare beholde dem på og vænne mig til dem.

Det er bestemt ikke forfængeligheden der gør, at jeg tager dem af. Tværtimod, for alle siger at de klæder mig. Reelt set burde jeg have dem på altid. Og at vænne mig til dem, tja, det er åbenbart heller ikke så nemt, for nu har jeg haft dem i 4 år, uden at gå særlig meget med dem.

Problemet med mine øjne er, at det venstre er nærsynet og det højre langsynet. Ingen af dem i speciel høj grad, men samlet set er der stor forskel. Og det giver lidt problemer med især linser.

Bortset fra småproblemer med at tage dem på – har ellers prøvet linser med motiv før – som tæller at jeg ikke var klar over, hvordan man ser om de vender rigtigt (tak til Lotta for det tip) og hvordan man får “luftbobler” væk, ja så er jeg ikke helt sikker på de er helt korrekte til mig.

Når de rent faktisk sidder rigtigt og mit hjerne fatter at indstille sig efter dem, er mit syn klart bedre på det venstre øje, men skal jeg være helt ærlig, så synes jeg ikke rigtig de gør en dyt for mit højre. Det er som om, at det overhovedet ikke bliver bedre. Derudover, synes jeg også de generer mig en anelse – især på højre øje. Så meget syntes jeg aldrig mine motivlinser generede, og dem havde jeg da i relativ lang tid (omend jeg kun havde dem på en aften eller lignende af gangen).

Meget af tiden synes jeg også mit syn har det med at blive lidt sløret, men det kan måske skyldes mine øjne generelt. Måske har jeg bare ikke lagt mærke til det før, da mit syn generelt kun lige akkurat er så godt, at jeg kan føre bil uden briller.

Oh well, i det mindste er linserne gratis i prøveperioden.

-Jacob

No comments: