Friday 17 July 2009

Solbriller er løgn!

Først må jeg heller indrømme, at jeg også har været en af dem, der har haft ofret en mindre formue på smarte modesolbriller i et eller andet kendt og dyrt mærke. Det regner jeg ikke med at gøre igen. Hvorfor? Jo, ser du..

Jeg sad så sent som i morges over for to unge piger, som begge havde de ih-åh-så moderne kæmpesolbriller på. Ved ikke hvorfor de er moderne igen. De har aldrig nogensinde været specielt kønne. Min eks-kæreste var også vild efter et par. Måske har hun et par nu. Hun fik det sgu ikke da hun delte økonomi med mig.

Nå, men for længe siden – 6 år faktisk – var jeg et smut i Kosovo med militæret. Dengang havde jeg fine, smarte Oakley-solbriller med. Genialt par (som jeg desværre senere kom til at ødelægge). Jeg brugte dem en del dernede, indtil jeg fandt ud af, hvorfor solbriller med spejlrefleks var forbudt.

De lokale anså øjnene for en persons spejl udaf til. I øjnene kunne man se om folk talte sandt, om de var reelle, ærlige, varme, kyniske, svindlere, ligeglade eller meget mere. Og ved I hvad? Det er ikke helt ved siden af.

I dag har jeg ikke gået med solbriller i årevis og det kan irritere mig at snakke med folk der har dem på.

TAG DEM AF NÅR DU SNAKKER TIL MIG!

Jeg vil kunne se folk i øjnene. Dermed ikke sagt man skal stirre hinanden i øjnene konstant, men det giver altså en hel anden samtale. Især når det er en fremmed. Hvis en gammel kammerat taler til mig med solbriller, kan jeg godt acceptere det. Dem kender jeg i forvejen, så der kan jeg snildt bedømme dem. Men jer hundehoveder jeg ikke kender, udvis dog lidt høflighed.

Der kan så være dem, som ikke kan lide at se andre i øjnene. Det er fair nok at være genert, men så kig da væk. Du kan se mig i øjnene, hvis du så skjuler dine øjne, er du respektløs.

Det kan da ikke være så svært, vel?

-Jacob

1 comment:

Uden Relevans said...

Respektløs eller blind.