Tuesday 28 July 2009

Tid til fornyelse

Efter at min gamle Pentium 4 3GHz har tjent mig vel i ca. 6 år, bestemte jeg mig for, at nu skulle det være. En ny computer. Normalt er jeg rimelig impulsiv, men da dette er en ting jeg trods alt skulle bruge pænt meget i forhåbentlig en del år, så havde jeg undersøgt markedet, højt som lavt.

Jeg havde været igennem en del overvejelser om hvad jeg ville have. Først ville jeg blot have en der var lille og støjfri. Men så prøvede jeg dem, og enten var de svimlende dyre og hurtige, eller også var de billige og langsommere end den jeg allerede havde. Og det gad jeg altså ikke. Det er ikke sjovt at skulle vænne sig til noget der er langsommere. Skulle jeg investere, ville jeg kunne mærke noget forbedring.

Mit budget blev opskaleret og nedskåret flere gange. Til sidst bestemte jeg mig for, at jeg ville altså have noget der var hurtigt, ikke for stort og rimelig støjfrit. Man kunne naturligvis bare gå efter den hurtigste processor på markedet, men det er altid et dårligt køb. I stedet gik jeg den fornuftige vej og valgte den 3. hurtigste – som var væsentlig billigere. Jeg fandt en forhandler der havde fornuftige konfigurationer – som kunne ændres efter behov – og  efter at have konsulteret med andre der havde købt derfra, skulle der bare lige gå et par uger med overvejelse. Til sidst slog jeg til, og bestilte. Den er så lige kommet idag, og jeg skal – forhåbentlig – i gang med at installere den her til aften.

Den er langt hurtigere end den jeg har, og alligevel er den billigere end det jeg gav for den gamle. Det er det fede ved teknologi. Men ja, om et par måneder er der kommet noget meget bedre, men det tager jeg ikke så tungt.

Til de interesserede kan jeg sige, at det blev en Core i7 920 CPU. Regner med at smide Windows 7 på, men nu må vi se.

Rapport følger!

-Jacob

No comments: