Saturday 29 March 2008

Så blev der atter lys over land

"Et andet synspunkt" - hermed menes der undertegnede - har været på gaden efter den famøse time, hvori Verdensnaturfonden og den "Brændende Panda" (?) opfordrede os til at slukke lyset, således at miljøet kunne skånes. Såfremt dette optrin blev en fuldstændig success, ville det have resulteret i en svimlende 0,01% besparelse, ud fra det synspunkt at året indeholder 8760 timer.

I selve ulvetimen konstaterede Deres udsendte, at det åbenbart ikke havde den store effekt med de ellers hyppige opfordringer i landets medier. Således var der lys utallige steder rundt omkring i byen (Slagelse). Efter at have gået i ca. 20 minutter, kunne jeg dog endelig se lys for enden af tunnellen - eller rettere, det kunne jeg så IKKE - hvorved jeg fyldtes med glæde over at der var mennesker der rent faktisk bekymrede sig om miljøet. Desværre viste det sig ved nærmere eftersyn, at det var en tom lejlighed.

Gadelys og anden nødvendig offentlig belysning - herunder de farvede lys i fliserne på det lokale torv - var på fuldt blus, hvilket undrede undertegnede, da Slagelse kommune ellers var en af dem der stod nævnt på Verdensnaturfondens liste over kommuner der deltog i initiativet. Men måske gjaldt det kun lyset på selve kommunen? Det er flot gået, at kommunen har indvilliget i at slukke lyset på en lørdag, hvor der ikke et øje er på kommunen!

En enkelt gadelampe var dog slukket, men det kan have beroet mere på det faktum at den var smadret. En miljøvenlig vandal, måske?

På min vej så jeg en ældre herre stå i vinduet af en stærkt oplyst lejlighed, og da vinduet var åbent tillod jeg mig at henvende mig til ham og forespørge, hvorfor han ikke havde slukket lyset.

Den ældre herre inden hosteanfaldet

"Jeg gider sgu ikke alt det miljøpis. Hvis jeg skal slukke lyset i en time, så bliver det fanme den time hvor vi stiller uret frem! Haha!" svarede den ældre herre, hvorefter han knækkede sammen i et hosteanfald.

Et par gader efter ovenstående møde, observerede jeg en af politiets patruljevogne. Dem havde jeg i løbet af min tur set overraskende mange af, så da denne holdt stille, benyttede jeg lejligheden til at få en sludder med betjentene.

Pa. Hansen meddeler pb. Jensen om udsolgte citronhalvmåner.

Det var pb. Arne Gert Jensen og pa. Ulla Tør Hansen, der havde fået et stykke af den indre by som observationsområde.

"Vi er ekstra megen på vagt i denne time", udtalte pb. Jensen og fortsatte "man ved jo aldrig hvad der kan ske af lyssky affærer i denne mørklægning!" Herefter lød meldingen "BTK - vogn ninerfyrre - BTK!" (brød til kaffen, red.) og betjentene kastede sig ind i vognen, slog sirenen til og kørte med hvinende dæk ind på den døgnåbne Shellstation ca. 12 meter længere fremme.

Efter at have bevæget mig yderligere rundt i bymidten og i flere af de omkringliggende boligkvarterer, måtte jeg komme til den konklusion, at det i hvert fald for såvidt gældende Slagelse by ikke helt havde været nogen succes med "mørklægningen". Jeg fik dog nedenstående syn ved en af byens sparekasser. Måske har de mange slukkede lys på landet fået hesten til at søge mod byen. Herren på gulvet var ikke åben for samtale.

En lokal afdeling af Horserød sparekasse.

Nu var det blevet tid til at få en udtalelse fra en af de mere prominente personer, når det kommer til miljøet i vort lille land. Hermed menes naturligvis miljøminister Troels Lund Poulsen, og Troels Lund Poulsen imødeså Verdensnaturfonden initiativ med stor ildhu da det blev annonceret. Således havde Troels turet flere dele af hovedstaden rundt, for ved selvsyn at konstatere i hvilken grad folk slukkede lyset.

Adspurgt hvordan han syntes aftenen var gået, svarede miljøministeren:

"Jeg må efter timen er overstået erkende, at det måske ikke helt havde den tilslutning fra befolkningen, som jeg havde håbet på. Dog vil jeg sige, at da jeg kørte rundt ude ved Ørestaden, kunne jeg med glæde konstatere, at der var hundredevis af mørklagte lejligheder!"

Forelagt oplysningen om at der rent faktisk er flere hundrede ubeboede lejligheder i det område, var miljøministerens kommentar, at "det er jo blot endnu bedre! Så sparer vi jo ikke kun strøm i den ene time, men alle døgnets 24 timer!"

Miljøministeren havde forskanset sig i sin diskrete campingvogn i anledningen af aftenen

Som en afsluttende kommentar på denne aftens rapportering, har jeg valgt at bringe den officielle udtalelse fra Verdensnaturfondens præsident, hkh, prinsgemalen:

Prinsen, her efter at have indtaget La choucroute royale garnie à l'Alsacienne og cuite au Crémant d'Alsace

"Vi er meget tilfredse med resultatet. Selv havde Vi ingen problemer med at sidde i mørket. Således havde Vi indtaget en lille 12 retters menu og just tømt dagens sidste flaske Chateau, så det eneste Vi så, var det indvendige af øjenlågene."

Med denne kommentar slutter undertegnede af og konstaterer, at lille Danmark overlevede at genoplive krigens fordums mørklægningsperioder. Gud bevare Danmark!

-Jacob

2 comments:

Anonymous said...

En yderst pragtfuld gennemgang af lørdagens happening. Dejligt dårligt at medierne at jeg har misset at der skulle slukkes for lyset. Det fik jeg så at vide et par timer før. I samme sætning blev der sagt at mængden af CO2 fra starinlysene ville overgå lysslukkeriet. Så siger jeg flot nok og hej hej.

Anonymous said...

Åhja, jeg huske min mormor var her den dag, og mumlede noget med, ja vi skal huske at slukke lyset mellem kl. 20-21..

Jeg tænkte ikke videre over det, andet end - nu rabler det sguda for hende.

Hun forklarede så (på mormor vis) og jeg havde intet hørt om det, men nu læser jeg heller ikke aviser eller, ser "tv-avis" eller hører "radio-avis" så deet ..

Hvor om alt er, slukkede jeg da, for at give hende lidt ro i sjælen, men tændte så en zilliard stearinlys i stedet, så det har det _HEELT_ sikkert hjulpet :|