Wednesday 30 July 2008

Genopdagelse

For ca. 8 år siden købte jeg noget helt unikt. En dobbelt-cd med, der ikke var en decideret opsamling eller greatest hits, men alligevel indeholdte den (de) KUN fede tracks. Der var vitterlig INGEN so-so tracks, kun totale klassikere over hele linien. Det har jeg kun oplevet en gang siden, og det var Kents “Vaben och Ammunition”.

Men den kunstner jeg egentlig vil tale om, er en duo, der måske ikke er kendt af så mange ved navn, men deres musik godt nok brugt i mange film. Selv et stort navn som The Crystal Method har omtalt dem som “The best electronic band, period.”

Jeg taler naturligvis om Leftfield.

Albummet er Leftism. Måske det bedste der nogensinde er udgivet af elektronisk musik.

Her forleden kom jeg pludselig til at tænke på det album – og kom i tanke om, at jeg jo solgte hele min cd-samling for nogle år siden

Albummet er smækfyldt med tracks, der enkeltstående er unikke, fantastiske, fede, <indsæt selv superlativ>. Vi snakker electronica, dub, reggae, rap, rock, house, techno, trance… det hele bruges. Men at lytte til albummet i sin helhed, er også en sublimoplevelse.

Jeg kan stadig huske, hvor overrasket jeg blev, da en eks-kæreste udtalte, at det album også var hendes yndling. Jeg ku’ næsten have giftet mig med hende på stedet!

Det unikke ved Leftfield er deres sound og deres tekster. De har en unik lyd, der på én gang virker casual og lidt tilfældig, men samtidig er det skruet så perfekt sammen, at det ikke kan være et tilfælde. Teksterne har faktisk lidt mening. F.eks. på Original:

Sonically we're in control
We're the diamond in your soul
Images come thick and fast
From the future, from the past

The film starts, the film ends,
Nothing is said in between.
Just sudden moments from someone else's story,
Will it ever be the same again?
Hours filled with conversation, no attention paid.
Too distracting convention, no need for friends.
Will it ever be the same again?
Will it ever be the same again?

You're original, with your own path
You're original, got your own way (x2)

Will it ever be the same again? (x2)

I need to hear that again
Because a dream starts, and a dream must end.

My mother told me, don't ever change
You're original, in your own way
My mother told me, don't ever change
You're original, got your own path

You're original (x2)

Will it ever be the same again? (x2)

I need to hear that again
Because a dream starts, and a dream must end.

You're original (x5)

Hør melodien og se også den flotte video her:

Og der kan naturligvis findes meget mere med Leftfield på YouTube.

-Jacob

1 comment:

Anne O'Manne said...

Ja, det er virkelig lækkert!
Jeg havde glemt alt om Leftfield - hvilket jeg slet ikke forstår lige nu. Tak for reminderen.