Sunday 22 June 2008

Anbefaling af programmer

Det sker at man falder over nogle rigtigt gode programmer og så er det vel nærliggende at give tippet videre! I den senere tid har jeg fundet nogle (efter min mening) små guldkorn, som jeg hermed vil give videre.

Opera - Drop Internet Explorer

Internet Explorer kommer jo med Windows, så det er nærliggende at bruge den til at surfe på nettet. Men det er slet, slet ikke den bedste måde.

Jeg anbefaler browseren Opera V9.5. Den er hurtigere, bruger mindre hukommelse og har en masse rigtigt nyttige funktioner, som hverken Internet Explorer eller Firefox 3.0 har. Opera har indbygget e-mail program, newsreader, RSS-reader, har mouse gesture support, fuld indexering af websites (skriv “realkreditlån” og den viser alle de sites du har besøgt med det ord, genialt hvis man lige har glemt det), download-manager (start, stop og fortsæt downloads), Bittorrent klient, en fantastisk reklamer-blokker og meget, meget mere.

Den kan også synce op mod nettet, således at dine links og indstillinger er ens på alle computere du benytter Opera fra. Med andre ord min foretrukne browser gennem snart 4 år. Opera er naturligvis freeware.

Ccleaner – Tid til oprydning

Du kender det sikkert godt. Efter lang tids brug af Windows, bliver din harddisk fyldt op med alt muligt skrammel, men hvordan hulen finder man lige ud af hvad man må slette? Og hvorfor er Windows efterhånden så sløv? Er registreringsdatabasen fyldt med junk?

Er der irriterende programmer der startes med Windows, som du IKKE ønsker starter?

Alt dette kan Ccleaner hjælpe med. Der findes utallige programmer til at rydde op. Jeg har prøvet min del, og det er ikke alle sammen der giver lige gode resultater. Programmet Registry Booster smadrede min tidligere Windows installation, så det med forsigtig hånd, at jeg har benyttet Ccleaner. Programmet giver dig mulighed for at tage en backup, inden du laver ændringer og det tager kun et øjeblik. Men efterhånden har jeg brugt programmet så meget og så ofte, at jeg bare lader det styre oprydningen selv.

Det hjalp ret meget på min stationære Windows. Den blev klart mere snappy ved opstart, og jeg bruger Ccleaner nærmest dagligt på alle mine computere. Det er naturligvis også freeware.

Windows Live Writer (Tech preview)

Jeg havde tidligere prøvet at blogge med Windows Live Writer, men det havde en del mangler der gjorde, at det simpelthen ikke var noget for mig alligevel. F.eks. kunne det ikke uploade billeder til Blogger.com og andre småting.

Men med den nye tech preview, er der godt nok sket noget. Noget godt, vel at mærke. Nu virker upload af billeder og man kan redigere i dem og meget mere. I det hele taget er det blevet et klart mere helstøbt og brugbart program. Så godt er det, at jeg nu bruger det eksklusivt til at lave denne blog. Det eneste “minus” ved det er, at det kræver .NET på din computer. Det hev lige 300MB plads ud af den sparsomme plads på min eee PC. Men det var det nu alligevel værd, da mange andre programmer også benytter .NET.

Og programmet kører fint. Når man tænker på at benævnelsen “tech preview” dækker over noget omkring beta-stadiet, er det aldeles bemærkelsesværdigt, hvor stabilt det kører. Jeg har endnu ikke oplevet nogle crashes eller noget i den stil. Det tegner meget lovende for det færdige produkt. I skrivende stund kan man uploade videoer til Microsofts svar på YouTube, Soapbox, hvilket ikke ligefrem er det fedeste. Men man kan jo håbe på at der kommer support for youtube i det færdige produkt.

Nå ja, der er forresten også indtil flere plugins til programmet. Hvis du blogger aktivt, kan jeg kun anbefale Live Writer, som forresten er 100% gratis.

Total kontol

Et eller andet sted burde det slet ikke være nødvendigt at anbefale det næste program. Enhver Windowsbruger med respekt for sig selv, har naturligvis dette program installeret. Jeg taler om det første program man installerer på enhver Windows-installation: Christian Ghislers Total Commander.

Vi skruer tiden tilbage til 1993. Den første version af Total Commander, dengang kaldet Windows Commander, udgives den 25. september. Version 1.00d. En simpel klon af hedengangne Norton Commander. Selv stødte jeg første gang på programmet i 1996, da jeg prøvede en version 2.11. På det tidspunkt tilskrev jeg det ikke så megen værdi, det var først med version 3, at det pludselig begyndte at blive interessant. Det var december 1996. Og siden da, har det været mit foretrukne program til filhåndtering.

Indrømmet, jeg har prøvet alternativer i årene, men er altid vendt tilbage til Total Commander. Grunden til navneskiftet er naturligvis Microsofts smålatterlige insisteren på at Ghisler misbrugte deres Windows-brand. Hvis der nogensinde er et program, som burde være opkøbt af Microsoft og blevet en integreret del af Windows, så er det Total Commander. Men det er nok meget godt, at de ingen indflydelse har haft på det.

I dag skriver vi version 7.03 og sammenligner man de nye og de gamle version, er der ved første øjekast ikke så stor en forskel. Mange af forskellene ligger under “motorhjelmen”. F.eks. den nu særdeles brugte og nyttige “multi-rename” funktion.

Total Commander er ganske vist ikke freeware, men den gratis (og fuldt fungerende) version kommer blot med en lille requester ved opstart, der beder dig klikke på en af tre knapper (tilfældigt fra gang til gang). Men har der nogensinde været et program, som er værd at give penge for, så er dette programmet. For kun 250 kr. får du ubegrænset med opdateringer og støtter udviklingen af et af historiens bedste programmer.

Fjernbetjening på den nemme måde

Der findes mange måder at fjernebetjene en Windows maskine på. RemotelyAnywhere, VNC, Windows’ indbyggede fjernkontrol og meget mere. Men f.eks. er den indbyggede ikke med i Windows XP Home, de andre programmer kan være besværlige at sætte op, og de kræver at man kører programmet næsten hele tiden.

Hvis du ikke gider besværlig opsætning af programmer, port forwarding, firewalls og guderne ved hvad, så findes der faktisk et særdeles fornuftigt og brugbart alternativ. CrossLoop.

CrossLoop er simpelt. Lad os tage et typisk eksempel. Du modtager et opkald fra en ven, der har problemer med et program. Det er svært at forklare over telefonen, og du ville ønske du kunne vise ham/hende, hvordan man gør. Det er her et fjernstyringsprogram kommer ind. Det smart ved CrossLoop er så letheden, hvorved det benyttes.

Du beder vedkommende hente og installere CrossLoop. Det er blot at klikke et par gange med musen, så er det installeret og klar til brug. Efter start af programmet, vil der være to muligheder: Adgang eller Del. Ønsker du adgang til en anden computer, skal du under fanebladet Adgang skrive en 12-cifret kode, som den anden ende giver dig. Den anden ende - den der ska fjernstyres - klikker så på fanebladet Del og kan se den unikke kode, der er tilfældigt genereret fra gang til gang. Når koden er skrevet ind, trykker I begge på Opret forbindelse.

Når forbindelsen er oprettet, skal den ende der skal fjernstyres acceptere forbindelsen, før du kan overtage kontrollen. Dermed er programmet ret sikkert. Det kræver både den unikke kode OG den anden endes accept, førend kontrollen opnås.

CrossLoop benytter sig faktisk af VNC Viewer, men det er somm sagt helt problemfrit at sætte op og få til at køre. Jeg har efterhånden prøvet det på en del maskiner og det virker bare. Derfor får det de bedste anbefalinger herfra.

Og det runder denne omgangs anbefaler af. Der vil naturligvis komme anbefalinger af andre programmer, efterhånden som jeg støder på dem.

-Jacob

3 comments:

Anonymous said...

God liste Jacob!

Anonymous said...

Du har glemt launchy, mr. jakel:
http://launchy.net/

og imgburn, det er guld til cd/dvd images: http://www.imgburn.com/

Og sikkert en masse andre jeg ikke kan huske i min brandert :)

Jacob said...

Aiks, hvordan kunne jeg glemme Launchy! Nok fordi det er så integreret i min Windows brug.